سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://opjamshidi.ParsiBlog.com
این وبلاگ محل درج نمونه سوالات و ارائه تجارب آموزشی و فن آوری و ... می باشد . هدف از راه اندازی این وبلاگ ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر بین همکاران محترم و دانش آموزان عزیز است. ما را از نظراتتان محروم نفرمائید . m.jamshidi153@gmail.com 

 با تشکر از ندای علوم

 

برای آن که به مزیت های مکانیکی بالاتری دست یافت می توان دو یا چند قرقره ثابت و متحرک را با هم ترکیب کرد و یک قرقره مرکب به وجود آورد.

مزیت مکانیکی در قرقره مرکب با توجه به نوع بسته شدن قرقره ها تعیین می شود.

حالت 1: اگر در بستن قرقره مرکب از یک طناب استفاده شود و سر طناب متصل به قرقره ثابت باشد ، مزیت مکانیکی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:           

A=2×n

n در این فرمول تعداد قرقره های متحرک است.

مثال : در قرقره مرکب  زیر ، طناب متصل به قرقره ثابت است و تعداد قرقره های متحرک ، 2 می باشد ؛ پس :

مشاهده تصویر


http://www.setfa.net/images/e4xryjlz4wxtgx085ra.jpg

A=2×n         n=2               A=2×2=4

چون مزیت مکانیکی 4 است ، به طور مثال می توانیم با یک نیروی 100 نیوتونی ، وزنه ای 400 نیوتونی را جابجا کنیم . (افزایش نیرو)

 

حالت 2: اگر در بستن قرقره مرکب از یک طناب استفاده شود و سر طناب متصل به قرقره متحرک باشد ، مزیت مکانیکی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

A=2×n+1
n در این فرمول تعداد قرقره های متحرک است.

مثال : در قرقره مرکب زیر ، طناب متصل به قرقره متحرک است و تعداد قرقره های متحرک ، 2 می باشد ؛ پس :
مشاهده تصویر

http://www.setfa.net/images/gayya198vxuutudads5.jpg

 

 حالت 3 : اگر در بستن قرقره مرکب از چند طناب استفاده شود و طناب ها بسته شده باشند و قرقره ها روی آن ها حرکت کنند ، مزیت مکانیکی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

A=2n

n در این فرمول تعداد کل قرقره ها است.

مثال : در قرقره مرکب  زیر ، سه طناب بسته شده اند و3 قرقره بر روی آن ها حرکت می کنند. پس :

A=2n           n=3               A=23=8

چون مزیت مکانیکی 8 است ، به طور مثال می توانیم با یک نیروی 100 نیوتونی ، وزنه ای 800 نیوتونی را جابجا کنیم . (افزایش نیرو)

 

حالت 4 : اگر در بستن قرقره مرکب از چند طناب استفاده شود و قرقره ها یا یکی از قرقره ها بسته شده باشند است(بقیه ی قرقره ها به هم بسته شده اند) و طناب ها بر روی آن ها قرار گرفته شده باشند ، مزیت مکانیکی از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:

A=2n-1

n در این فرمول تعداد کل قرقره ها است.

مثال : در قرقره زیر ، یکی از قرقره ها بسته شده است(بقیه ی قرقره ها به هم بسته شده اند) و سه طناب بر روی آن ها قرار گرفته اند . در ضمن تعداد قرقره ها 3 می باشد. پس :


 

A=2n-1               n=3          A=23-1=7

چون مزیت مکانیکی 7 است ، به طور مثال می توانیم با یک نیروی 100 نیوتونی ، وزنه ای 700 نیوتونی را جابجا کنیم . (افزایش نیرو)

 


[ سه شنبه 92/10/17 ] [ 8:38 صبح ] [ محمود جمشیدی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ین وبلاگ محل درج نمونه سوالات و ارائه تجارب آموزشی و فن آوری و ... می باشد . هدف از راه اندازی این وبلاگ ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر بین همکاران محترم و دانش آموزان عزیز است. ما را از نظراتتان محروم نفرمائید . m.jamshidi153@gmail.com
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 638031